Zboží do hodiny doma, výdejní boxy i další inovace se nevyhýbají ani logistice a eshopům. O změně v oblasti e-commerce jsme si povídali z Přemyslem Víchou, ředitelem divize E-business NWT / Patro.cz.
Jak se oblast e-commerce proměnila v posledních letech?
Výrazně se pracuje na logistice, poslední míli ke koncovému klientovi. Není neobvyklá nabídka od eshopů, že má klient zboží i do hodiny od objednání doma. Výrazně se rozšiřuje nabídka výdejních boxů. To jsou věci jen ze strany logistiky. E-commerce v době covidu zaznamenal výrazný růst a bylo třeba ve všech segmentech optimalizovat a rostou ti co byli připraveni. Výrazný rozvoj mají též doplňkové služby, například připojištění za ztracené či rozbité zboží. Svůj boom mají i odložené platby (Twisto, Mallpay…).
Je e-commerce inovativnější než jiná odvětví?
Netroufnu si hodnotit jiné obory, na to jsou určitě povolanější. Covid však napomohl náš „průmysl” ještě více nakopnout. Za poslední rok jsme se posunuli v ovládání nákupů o cca 2-3 roky dopředu. Výrazně se zvýšil počet zákazníků, kteří se nebojí nakupovat přes internet. Například cílová skupina nad 65 let se nám zvýšila o cca 150 %.
Které logistické projekty plánujete?
Výrazně jsme optimalizovali interní logistiku v rámci našeho skladu. Zvýšili jsme průtok zboží z našich skladů o cca 300 %. Také jsme zapracovali na interním marketplaces (dropshippingu), který nám nyní činí cca 10 % všech objednávek, které realizujeme. To znamená, že klient obdrží zboží rychleji a náš sklad to nezatíží a klient si ničeho nevšimne. Šetříme tím i životní prostředí, jelikož zboží zbytečně nevozíme “nahoru / dolů” po celé České republice.