Zájem o lokální produkci roste. Lidé stále více řeší environmentální otázky a téměř 3/4 spotřebitelů (74 %) se zajímá o to, odkud jejich potraviny pochází. Zájem o lokální potraviny jde zároveň ruku v ruce s podporou lokální ekonomiky. Otázkou zůstává nakolik tento stav ovlivní současná krize? Zatím mají lokální potraviny zelenou. Jsou pro lidský organismus přirozenější, a hlavně nedozrávají v kamionech na několikadenních cestách za konečným spotřebitelem.
„Poptávka po českém zboží roste, ale soběstačnost vytrvale klesá,“ upozorňuje Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR. Z domácích zdrojů dokážeme uspokojit například jen jedno procento poptávky po bioproduktech. Nový ekosystém už ale podle něj vzniká.
Funkční příklad lze najít u společnosti NWT, která se specializuje na inovační technologie celoročně vytápěných skleníků pro pěstování plodové zeleniny a je rovněž vlastníkem a provozovatelem několika farem, například Farmy Bezdínek. Na Slovensku vlastní také Farmu Kameničany, se kterou v roce 2015 zakládala odbytovou organizaci Ovozela. Ta dnes pokrývá téměř polovinu z celkové produkce slovenských rajčat.
Dva roky po startu slovenského provozu iniciovala firma vznik družstva Čerstvě utrženo, pomohla farmám postavit skleníky, sdružila je pod jednu odbytovou organizaci a díky spolupráci a větší síle tak našla česká rajčata cestu i do obchodních řetězců.
Obě farmy z portfolia společnosti NWT už prošly auditem pro technologii pěstování bez pesticidů a v roce 2019 dodaly na trh víc než 1500 tun rajčat a přes 550 tun okurek. Jiří Stodůlka věří, že se režimu bez-reziduální produkce bude účastnit více zemědělců a Česko a Slovensko by se tak mohly vyrovnat evropskému průměru.
Celý článek serveru zboziaprodej.cz najdete ZDE.