Symbolem odporu spotřebitelů se stalo dovozové rajče bez chuti a zápachu

7. 11. 2019

“V posledních letech čelí dovozová zelenina čím dál hlasitější kritice kvůli (ne)chuti importovaných produktů, které k českým zákazníkům putují i několik dní v kamionech ze Španělska nebo Maroka a dozrávají teprve na trase. Zdlouhavá cesta si obvykle žádá i využití velkého množství chemických ochranných látek, ekologicky smýšlejícím zákazníkům vadí i uhlíková stopa způsobená dopravou. Symbolem odporu spotřebitelů se stalo právě inertní dovozové rajče bez chuti a zápachu. Zároveň však zákazníci požadují po řetězcích čerstvou zeleninu i v průběhu zimních měsíců.

Ve snaze zkombinovat tuzemský původ, krátké dopravní vzdálenosti a celoroční poptávku se řetězce začaly poohlížet po domácích pěstitelích se zelinářskými skleníky. Současně zavedlo ministerstvo zemědělství pod Marianem Jurečkou podporu na jejich výstavbu z prostředků PRV. Dotace pokryje mezi 20 a 30 procenty vstupních nákladů a investice spolu s rostoucí poptávkou najednou začala podnikatelům dávat smysl.

Podle údajů největšího tuzemského stavitele skleníků společnosti NWT tak v Česku mezi lety 2016 a 2020 vzniklo nebo ještě vznikne celkem 53,3 hektaru skleníků pro celoroční pěstování zeleniny za 2,7 miliardy korun. Dotace z toho pokryly zhruba 600 milionů.”

Více v článku časopisu Euro.