28. 4. 2021

Nesnažte se být big boss a všechny úkolovat. Buďte leader, který ukazuje lidem cestu, doporučily významné podnikatelky Česka

Dvě desítky významných žen a mužů vystoupily na dubnové konferenci Ženy v byznysu . Diskuse se zaměřila především na úspěšné dámy, které prozradily, jak ony a jejich firmy zvládly pandemický rok 2020. Předaly také svá doporučení začínajícím podnikatelům, jak co nejlépe řídit firmu.

Martina Vítková z inovativní technologické firmy NWT , která má ve svém portfoliu energetiku, marketing, pěstitelství i třeba výstavbu domů, v diskusi přiznala, že rok 2020 byl pro firmu složitý, ale v tržbách rostla. Tržby jí stouply ze dvou miliard na 2,1 miliardy. „Ten růst tržeb nás překvapil, protože klienti jsou opatrní a smlouvají ceny. Že byste něco prodali za tu cenu, za jakou jste si představovali, to v pandemii nepřicházelo v úvahu. Nicméně zisk nám klesl a jsme rádi, že jsme vůbec nějaký zisk udrželi,“ řekla Vítková.

Dodala, že je odpůrkyně home officu, protože když lidé pracují naživo v týmech, tak toho podle Vítkové nejvíc vyřeší. „Také jsme zjistili, že přes ten vzdálený přístup nemáte v týmech takovou atmosféru . Vysvětlíte lidem nějakou změnu, ale ono se to doma s tím řvoucím děckem nedá úplně pobrat,“ míní Vítková.

Diskutující také řešili otázku, co dělat, když přijde něco zcela nečekaného, jako se to stalo například právě loni s pandemií Covid-19. Jestli spíše čekat, jak to dopadne, nebo si sednout a sepsat alternativy, tak jak to dělá například Kijonková.

„Za sebe mohu říci, že se mi osvědčilo nedělat překotná opatření a rozhodnutí, ale spíše vyčkat . Vyčkávat ale tak, že si začnu plánovat, co se může stát. Je dobré prostě hledat cesty a začít si sumarizovat, jaký bude vývoj,“ doporučila Kateřina Kadlecová, CEO firmy USSPA, což je český výrobce vířivek. „Kdybychom hned na začátku utnuli některé zakázky, které jsme měli rozběhnuté, právě ze strachu, že ten byznys nepojede, tak bychom nebyli schopní se tak rychle rozjet a opřít se do toho. Nedokázali bychom třeba odpovědět na současnou rostoucí poptávku,“ dodala Kadlecová, jejíž firma musela kvůli současnému velkému zájmu o vířivky rozšířit výrobu, což je půlroční proces.

Vítková dodala, že pandemický rok 2020 ji naučil být jako manažerka tvrdší a dělat razantnější opatření. „Aby přežil ten zbytek zaměstnanců, je potřeba udělat změny, které se mi lidsky nemusí líbit, ale je prostě potřeba je udělat. Také jsem se naučila, že každý problém má nějaké řešení, a když se na to vyspíme do druhého dne, většinou není tak strašný, jak na první pohled vypadá,“ shrnula Vítková. Dodala také, že krize jí i její firmě přinesla mnohem lehčí přístup ke vzdělání. „Když máte čas a chuť, můžete se dnes vzdělávat on-line v jakémkoli oboru. Vzdělání v čemkoli vám nabízejí světové univerzity. Právě vzdělání je jedna z největších výher této krize,“ myslí si Vítková.

blank
blank
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram